Rīgas centrā izveidota instalācija, kas provokatīvi atklāj un izskaidro dažādas ēdienā sastopamas nevēlamas pārtikas piedevas

Pievienots: 20.05.2015.Autors: Lido Skatījumi: 1 / 161

LIDO, balstoties uz kopīgi ar Zemkopības ministriju veiktā pētījuma datiem, kas apstiprina, ka sabiedrībai ir vājas zināšanas pārtikas jomā, izveidojis vides instalāciju „Ēdiens bez noslēpuma”. Tā mudina iedzīvotājus aizdomāties un interesēties par ēdiena sastāvu un kvalitāti kafejnīcās, savukārt ēdinātājus – būt atbildīgākiem un atklātākiem pret patērētājiem, norādot ēdienu sastāvu, izejvielu izcelsmi un pievienotās piedevas.

Eiropas Savienībā arvien vairāk tiek aktualizēts jautājums par pārtikas produktu marķēšanu, precīza sastāva un izejvielu uzrādīšanu, kam cilvēki pievērš uzmanību, iegādājoties produktus veikalos. Taču katrs ceturtais iedzīvotājs vairākas reizes nedēļā apmeklē sabiedriskās ēdināšanas iestādes vai iegādājas gatavas maltītes, kurās gluži tāpat kā veikalos būtu jānorāda atklāta un skaidri saprotama informācija par ēdiena sastāvu un izmantotajām piedevām.

"Aprīlī veiktais pētījums liecina, ka trīs ceturtdaļas iedzīvotāju savas zināšanas par pārtikas piedevām vērtē kā viduvējas vai sliktas. Vienlaikus ļoti daudzi vēlas, lai ēdinātāji jeb kafejnīcas un restorāni pilnīgāk norādītu informāciju par ēdienu sastāvu (80%), pievienotajām pārtikas piedevām (79%), izejvielu izcelsmi un gatavošanas kvalitātes aspektiem (60%). Lai arī ir vērojama pozitīva iezīme, ka 67% cilvēku iespēju robežās cenšas izvēlēties produktus bez nevēlamām piedevām, tomēr 26% respondentu, tostarp daudzi jaunieši vecumā no 18-24 gadiem, norāda, ka izvēlas produktus pēc garšas un cenas, nevis pēc sastāva. Tie ir rādītāji, kurus sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumiem nevajadzētu atstāt bez ievērības,” pētījuma rezultātus komentē Arnis Kaktiņš, pētījumu centra SKDS vadītājs.

Zemkopības ministrija uzskata, ka tikpat nozīmīga kā ministrijas pārziņā esošā pārtikas produktu sastāva marķēšana ir arī pārtikas sastāva uzrādīšana sabiedriskajā ēdināšanā, kam jānotiek saskaņā ar Latvijas un ES normatīviem. Lai šo noteikumu prasības īstenotu ikdienā un tās patiešām kalpotu sabiedrības veselības labā, ir ļoti svarīgi sadarboties politikas veidotājiem un uzņēmējiem. Tikai tā mēs ilgtermiņā varam sasniegt labākus rezultātus – zinošāku, gudrāku, izvēlēties spējīgu un veselīgāku sabiedrību,” instalācijas atklāšanas pasākumā uzsvēra zemkopības ministrs Jānis Dūklavs.

Būsim godīgi, ēdinātājiem bieži vien ir daudz dārgāk, sarežģītāk un neizdevīgāk gatavot no svaigiem produktiem, neizmantot mākslīgās pārtikas piedevas un garšas pastiprinātājus, jo tad ir jāpieliek daudz vairāk pūļu, lai ēdiens garšotu labi. Taču cilvēkiem ir tiesības zināt ēdiena sastāvu, jo tas atstāj ietekmi uz viņu veselību. Mēs kā lielākais ēdināšanas uzņēmums Latvijā uzskatām par savu atbildību izglītot sabiedrību, likt aizdomāties, nodrošināt vērtīgus padomus un informāciju, lai ikvienam būtu iespēja veikt gudru un pārdomātu izvēli. Vēlamies mudināt arī savus kolēģus citās sabiedriskās ēdināšanas vietās rīkoties līdzīgi,” akcentē Gunārs Ķirsons, AS LIDO īpašnieks un Padomes priekšsēdētājs.

Pētījums atklāj, ka cilvēkiem, ēdot ārpus mājām, vislielākais satraukums ir par mākslīgu pārtikas piedevu pievienošanu (47%), zemas kvalitātes taukvielu izmantošanu (47%), ēdiena svaigumu (40%) un koncentrātu izmantošanu svaigu produktu vietā (30%). Visnegatīvāko ietekmi uz veselību iedzīvotāji saskata garšas pastiprinātājos (60%) un konservantos (50%). Ja patērētāji uzzinātu, ka  vietā, kurā viņi regulāri ietur maltītes, negatavo ēdienu no svaigiem produktiem, cepšanai lieto zemas kvalitātes eļļu vai izmanto to vairākkārtīgi, vai izmanto ģenētiski modificētus pārtikas produktus, absolūts vairākums izvēlētos citu ēdinātāju.

Instalācija „Ēdiens bez noslēpuma” ir veidota, lai atraktīvā un nedaudz provokatīvā veidā pievērstu cilvēku uzmanību vielām, kas var būt apslēptas ēdienā – uz katra galda ir eksponēta un paskaidrota kāda pārtikas piedeva, ar kuru iepazīties. Savukārt līdzņemšanai sagatavots LIDO Uztura speciālistes padomu materiāls ar jautājumiem, kuriem vienmēr pievērst uzmanību, apmeklējot sabiedriskās ēdināšanas iestādes. Šis ir tikai sākums LIDO turpmākajām aktivitātēm. Mēs vēlamies uzlabot situāciju valstī kopumā, tādēļ aicināsim līdzīgi domājošus sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumus kopīgiem spēkiem radīt un parakstīt nozares ētikas kodeksu, kas apliecinās apņemšanos būt atklātiem par ēdienu kvalitāti, sastāvu un izcelsmi,” paskaidro Rita Auziņa, AS LIDO Valdes priekšsēdētāja.

Instalācija apskatei visiem interesentiem būs pieejama katru dienu no 20. līdz 28. maijam Kaļķu ielas laukumā krustojumā ar Vaļņu ielu, netālu no Brīvības pieminekļa. Katru dienu pie instalācijas no plkst. 12.00 līdz 15.00 strādās viesmīļi, kuri informēs par pētījumu un sniegs LIDO ieteikumus turpmākiem sabiedriskās ēdināšanas vietu apmeklējumiem.

 

Bar•Radar jaunumi

"Narvesen" paplašina sortimentu ar auksti spiestiem šotiem, smūtijiem un sulām
Nostiprinot savas pozīcijas ēdienu un dzērienu pa ceļam segmentā, Narvesen papildinājis gatavo un svaigo produktu klāstu ar deviņiem Paleo uztura aukstā spieduma šotiem, smūtijiem un sulām “Paleo”. Jaunie produkti ir 100% svaigi, nesatur piedevas, nav pasterizēti vai termiski apstrādāti.
31.08.2018.
APMEKLĒTĀKO PROFILU TOP 10 – OKTOBRIS 2017
Oktobris ir pagājis, nosvinēti "Helovīni", pagriezti pulksteņi un oficiāli esam iesoļojuši ziemas laikā, kad dienas kļūst arvien īsākas un tumšais laiks ņem virsroku. Kur tad smelties gaišumu un enerģiju? Iespējams, viens no veidiem ir garda maltīte restorānā sveču gaismā vai kūciņa un kafija omulīgā kafejnīcā. Par Tavu palīgu šajā izvēlē var kļūt apkopotais BarRadar oktobra apmeklētāko profilu TOP 10.
06.11.2017.
"Rīgas Melnā Balzama" kokteilis jau otro reizi triumfē Pasaules kokteiļu čempionātā
"Rīgas Melnā Balzama" kokteilis jau otro gadu pēc kārtas plūcis uzvaras laurus prestižajā Starptautiskās Bārmeņu asociācijas organizētajā "Pasaules kokteiļu čempionātā 2017", kur tas ieguvis zelta medaļu kategorijā "Bārmeņu izvēle". Šogad "Rīgas Melnā Balzama" kokteilis ar nosaukumu "Black Tie" jeb "Melnā kaklasaite", kurā unikālu garšu saspēli ar upeņu balzamu veido arī viskijs, ķiršu liķieris, vaniļas sīrups un kafijas pupiņas, uzvaru atnesa bārmenim Rastislavam Kubanam (Rastislav Kuban) no Slovākijas.
20.10.2017.
Ziņu arhīvs »

Seko mums


,
E-pasts:
Ziņa: